Onsleveninshanghai.reismee.nl

Bezoek aan Ikea en Carrefour, een ontdekkingsreis op zich

Op het eerste gezicht is de Ikea krek hetzelfde als de Ikea in Belgie, maar er zijn toch wel enkele grote verschillen. Terwijl bij ons de stoelen, zetels en bedden heel bedeesd worden uitgetest, zitten de zetels hier volgepropt met heelder families, opa en oma incluis, die dan gelijk van de gelegenheid gebruik maken om hun dutje te doen. De bedden lijken allemaal beslapen, geen enkel bed blijft opgedekt maar liggen volledig overhoop, geen enkele stoel blijft onbezeten. In de hal waar je bestek en servies kan kopen, is er een lawaai van jewelste. Chinezen lijken dikwijls ruzie te maken, ze roepen enorm maar evengoed zijn ze gewoon plezier aan het maken.Je kan er ook eetstokjes kopen, Ikea heeft blijkbaar toch wel zijn aanbod in China aangepast, er worden meer soorten theetassen verkocht en ook zo de typische Chinese bedsprei. In de foodstore kijken ze heel argwanend naar de Zweedse producten. Je kan ze natuurlijk geen ongelijk geven, het ziet er voor hen dan ook allemaal heel anders uit.

Ben je fan van Bon Jovi of Miley Cirus dan moet je zeker naar de Carrefour gaan. Er wordt nl continue hetzelfde muziekbandje met maximum 6 liedjes (Bon Jovi - Miley Cirus - Taylor Swift - een affreuze ABBAcover - …) afgespeeld. En het erge van al is dat je op den duur gewoon elk nummer meeneuriet….In elke rayon zitten enkele medewerkers gehurkt rustig een praatje te doen, wachtend op klanten met vragen.
Maandag ben ik dan nog eens met de meisjes naar de Carrefour gegaan, per taxi. Best spannend, eerst een briefje gaan halen op het onthaal met het adres van de Carrefour en de compound in Chinese karakters. En dan buiten een taxi aanhouden. Voor 27 RMB (is ongeveer 3 euro) waren we er.
Daar hebben we ook eens alle tijd genomen om vanalles te bestuderen. Je vindt er wat westerse dingen maar zeker niet alles, maar wat je er allemaal ziet is ongelooflijk; gedroogde vis in allerlei maten en gewichten, wel een tiental soorten losse rijst, noten, zaadjes, kippenpoten, varkenssnuiten, heelder geplukte kippen met kop nog aan, levende vissen in een kinderplosbadje, diverse soorten groenten en fruit, enfin, te veel om op te noemen. Nivea heeft hier ook een speciaal crèmeke op de markt gesmeten; met whitening effect. Wc papier wordt hier ook per rol verpakt. Wat we ook zagen zijn ijslollies van pistachenoten, op de verpakking leek het een zakje met erwtjes, gelukkig had ik nog op tijd door dat dat niet zo was… Zeekomkommer was er ook te koop voor 6500 RMB! We hebben door vanalles te proberen al hele lekkere dingen ontdekt, heel soms slaagt het ook wel eens tegen....maar dat is dan vooral bij gekende producten zoals de overheerlijke Oreo koekjes.. die zijn hier verdacht goedkoop...en dus ook helemaal niet lekker.
Dus jullie kunnen gerustgesteld zijn, verhongeren zullen we hier niet....

mama-moma

Goh, 't is toch een hele belevenis hé. Ik denk dat jullie er goed aan gedaan hebben de zetels nog in Ikea België te hebben gekocht. Ik zie het hier al gebeuren: ik ben beetje moe, dus hop naar Ikea en efkes dutten. Ik zie al die mensen daar al zitten, liggen, hangen. Snurken Chinezen ook?
Bij Carrefour zullen de meeste producten wel meevallen en zul je toch wel een westerse maaltijd in mekaar kunnen boksen, denk ik. Zijn er ook chinese retaurants (of andere) die eten aan huis brengen? Maar ja, hoe krijg je dat dan uitgelegd en dan nog telefonisch. Neen beter niet aan beginnen!

mama-moma

Amai dat zijn dure zeekomkommers, maar die pistachelollies zou ik toch wel eens geprobeerd hebben. Kan toch niet slecht zijn. Wel onderweg opeten of gesmolten bij thuiskomst. Koeltassen lijken mij daar bij het boodschappen doen wel een noodzaak!

cindy

amai ik zou graag dienen ikea en carrefour is zien! Aan de foto's te zien is het best wel grappig! Da zou nog iets voor onze 3-en geweest zijn he (Ik, gij en An)
We zouden nogal gelachen hebben denk ik! In ieder geval denk ik toch dat je daar al goe gelachen hebt!
Wel leuk dat we mee kunnen genieten van jullie reisverhalen... Beter als ne boek lezen moet ik zeggen!
Dikke kussen...

Dimitri en de rest

schitterend! Varkenssnuiten en kippenpoten nog aan toe! Een waar LSD-esk supermarkt-'tripke'!
Blij te horen dat jullie terug verenigd zijn geraakt als gezinnetje. Na de initiële shock valt, vermoedelijk ook daar in het verre China alles wel in zijn normale plooi.
Geniet er ondertussen van, vele groetjes van ons allen en vooral van Pauline een megaspringgilknuffel van wel meer dan 10 minuten (zegt ze) voor Fientje!

X
DELP