Onsleveninshanghai.reismee.nl

Mijn leven als expatvrouw deel 1



Buiten het luxueuze zalig niets doen moeten er natuurlijk ook huishoudelijke klussen gebeuren. Voorlopig heb ik nog geen ayi, dus doe ik het nog allemaal zelf.
Mijn eerste wasbeurt met de wasmachine was al een hele opdracht, er staan wel 14 programma's op maar dan wel in het Chinees, dan maar de handleiding erbij nemen….wat dacht je, terwijl bij ons een handleiding bijna een hele Winkler Prins is in wel 10 talen, is een handleiding hier gewoon in het Chinees. Bon dan hebben we maar gegokt, gelukkig staan er hier en daar temperaturen bij. De was kwam er proper uit, dus we kunnen weer verder.
Onontbeerlijke toestellen in huis zijn
een waterdispenser; kraantjeswater mag je hier enkel gebruiken om te wassen en douchen dus iedereen heeft hier een waterdispenser met een enorme bidon op . De onze koelt en verwarmt ook het water, dus dat is een handig ding.
een rijstkoker; aangezien de fornuizen hier maar 3 pitjes hebben is het heel gemakkelijk dat de rijst gegaard wordt in een automatische rijstkoker, uiteraard zonder handleiding, dus even gegoogled en gisteren met veel succes mijn eerste pot rijst klaargemaakt.
een microwave om de heerlijke stoomhapjes klaar te maken.
In het begin was het even zoeken naar ingrediënten maar gelukkig had ik al wel wat ervaring met de Chinese keuken dankzij kooklessen en ook een beetje experimenteren.
Gisteravond heb ik (al zeg ik het zelf) een heerlijke geïmproviseerde schotel op tafel gepresenteerd, gemarineerd varkensvlees met gebakken aubergines en een wokschotel van paprika, courgette (Chinese courgette dus een gele) en overheerlijke paddestoelen ( enoki)…Als knabbeltje vooraf hadden we dan sojaboontjes….
Gisteren ben ik op zoek geweest naar het Communication Center, een soort van schooltje waar je lessen (taal- en kooklessen) kan volgen maar die evengoed uitstappen organiseren. Binnenkort schrijft ik me in, ook heb ik me al opgegeven om wat in te springen in de school. En zo vind ik stilaan mijn draaitje. Het zal nodig zijn want eigenlijk hebben Wouter en ik eigenlijk enkel het weekend dat we elkaar echt zien, in de week is hij reeds heel vroeg weg en komt redelijk laat thuis, en na het eten moet hij doorgaans nog werken.
Zondagavond zijn we samen op stap geweest in een poepsjieke club, daar komen muzikanten samen om gewoon wat te jammen en gelijk op te treden. Uiteraard heeft Wouter ook wat opgetreden. Een plezante bedoening, het is er een mikmak van nationaliteiten, Fransen, een Afrikaan, Chinezen, een Duitse, noem maar op, met maar een doel, muziek spelen. Het publiek bestaat vooral uit rijke Chinese en westerse jongeren maar zonder storend over te komen.
Op het terras staan twee reusachtige hemelbedden, je hebt er een ongelooflijk zicht op het nachtelijke Shanghai. In elk geval wel eens de moeite om te passeren.
Vele groeten van Aline

Reacties

Reacties

mama - moma

Hé Aline,
Als kind was je al een 'bijdehandse' en verkondigde je me 'zelfs in je kleuterperiode' al : 'ik kan het best...' Dat bijdehandse levert zijn vruchten om sé. Als 'klunstechneut' zou ik al die toestellen niet aan de praat krijgen en ik zou me daar hopeloos verloren voelen. Maar jij bent daar blijkbaar voor in de wieg gelegd. Doe zo voort, ook met alle plannen die je aan het maken bent, maar laat nog wat tijd over om te schrijven hé!? Dikke kus van mama (en Francois)

mama - moma

Moet natuurlijk 'levert zijn vruchten OP' zijn hé

Anke

Hey Aline en co,
Leuk te horen dat het allemaal goed meevalt. Ben altijd weer blij als er een mailtje in mijn postbus verschijnt met de laatste nieuwtjes en belevenissen ! Hier genieten onze jongens van hun laatste week vakantie. Maandag vliegen ze er terug in; voor Matthias ook een avontuur wat hij begint ook in een nieuwe school, al krijgt hij dan wel geen Chinees, maar Latijn voorgeschoteld :-).

Veel groetjes aan iedereen !

Dikke zoen

Anke
x

bomje

Dag Aline, De kinderen hun nieuwe ervaringen in het engels en gij in het chinees... Ik hoop dat uw Ayi (vroeger amah) toch een beetje engels zal kennen... ook om een beetje te kunnen praten met mekaar. Intussen, trekt ge blijkbaar goed uw plan. Goed zo! Ik ben al verlekkerd op een smaakelijke maaltijd!! Heeft Pieter zijn draai gevonden? Hopelijk zijn er 1 of 2 jongens van ongeveer zijn leeftijd, waarmee hij kan "klappen" .Doe goed voort, die communication center lijkt me interessant .Dikke kussen aan jullie alle 5 XXX

bompa

Goed zo, dochterlief-altijd wel gedreven geweest en handig om weten dat je -als je nu en dan in die lage contreien verschijnt een oudere mens kunt helpen bij het Chinees van heel wat nieuwe snufjes in de technologie.

Erik

Dag Aline,
Ge vind uwen draai precies, goed zo. Het lijkt alsof er niet veel veranderd is tegen hier, Wouterke die veel weg is om te werken en om muziek te spelen, klinkt me nogal bekend in de oren.
Gelukkig lijkt het erop dat je snel wat eigen bezigheden zult hebben ... ik volg jullie avonturen met veel plezier.
Dikke kus, Erik

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!