Onsleveninshanghai.reismee.nl

Verslag door Pieter

Hey luitjes,
Dit is mijn eerste ( en voorlopig ook mijn laatste) post op deze blog. Ik beschrijf even kort een paar van de dingen die ik in Shanghai heb beleefd.

Woensdag 5 september
Vandaag zijn we naar het Shanghai Science And Technology Museum geweest. De heenreis was al een hele belevenis, want we besloten toen om met de metro te gaan. Best wel goedkoop en nog vrij duidelijk aangegeven waar we moesten staan.
De metro zelf is ENORM. Hierna durf ik gewoon niet meer om de ondergrondse in 't Stad nog (pre-)metro te noemen. :D Met gemak groter dan een trein.
Nadat we vrij snel waren aangekomen (ongeveer een halfuur later) wandelden we naar het museum. Wederom een enorm (compensatiedrang?) en modern gebouw. Aan de inkom zag het er ook veelbelovend uit.
In het museum zelf waren er verschillende voorstellingen over onder andere de fauna en flora, robotica en het menselijk lichaam. Hoewel het er allemaal wel mooi uitzag, had ik het gevoel alsof ik in een Technopolis liep: vooral geschikt voor kinderen. Bovendien was de volgorde van de tentoonstelling naar onze normen helemaal niet logisch opgebouwd en een beetje rommelig.
Toen we alle tentoonstellingen hadden gezien, gingen we (lees: ik. Mama had niet zo veel honger) een klein hapje eten. In het restaurant viel toch op dat China eigenlijk nog steeds een ontwikkelingsland is: het tapijt in het restaurant was vrij smerig en de stoelen zagen er tweede-, misschien zelfs derdehands uit. Echt veel kon het me echter niet schelen, en ik at rustig mijn frietjes en chicken nuggets op.
Op de terugweg zijn we nog langs een soort shoppingcenter geweest, waar ik een T-shirt kocht van HappyTee, een typisch kledingmerk uit Shanghai (één van de verkopers zei tegen mama dat ik cool was.Terecht compliment, me dunkt.) . Plots kreeg ik toch een beetje last van mijn kleine maaltijd en ging naar het toilet. Helaas was er geen westers WC, dus ik moest me behelpen op zijn Chinees. Een Chinees toilet is eigenlijk een soort Frans toilet, alleen nog ranziger. Opgelucht ging ik terug naar buiten, waar we de bus namen en huiswaarts keerden.

Donderdag 6 september
Het verwendagje. Mama had een reservatie gemaakt bij Dragonfly, een massage-salon niet ver van onze compound. Nadat ik me rustig had omgekleed in een Chinees pakje kreeg ik eerst een shiatsu-massage ( shiatsu is Japans, maar kom) van een uur lang. Vervolgens gingen we naar een ander kamertje, waar ik in een zetel lag en mijn poezelige voetjes werden gemasseerd. Een heerlijke verwenbeurt van alles tezamen 2 uur lang (!) voor de belachelijk lage prijs van 320 RMB. Daarna nog rustig iets gaan drinken en thuis wat geluierd.

Vrijdag 7 september
Een uitstapje naar de zoo van Shanghai. Ik vermoedde dat dit een dierenpark was waardoor de Michel Vandenbosch in mij zou bovendrijven. Gelukkig was dit niet het geval en viel het al bij al nog mee, hoewel ik soms iets zag dat mij de wenkbrauwen deed fronsen. Mensen gooiden bijvoorbeeld stukken appel naar de twee bruine beren, die dan op hun achterste poten gingen zitten, alsof ze een circusact waren.
Shanghai Zoo is een vrij mooi park, met veel dieren (waaronder de fameuze reuzenpanda's, die rustig in hun hok zaten te slapen) en veel groen. Het heeft soms meer weg van Planckendael dan de Antwerpse Zoo. Ook enkele vreemde dieren gezien, zoals een weekschildpad (een schildpad zonder schild, huh?)
Toen we besloten dat het bijna tijd was om huiswaarts te keren, openden de hemelsluizen zich en barstte er een onweer los. Luide knallen en gigantische lichtflitsen, het zag er een beetje gevaarlijk uit, dus we moesten noodgedwongen schuilen in een klein eettentje, waar ik besloot een klein hapje te eten ( soep met stukken tomaat en omelet, viel mee) en een beetje rondkeek, want met Chinezen kan je soms goed lachen. Enkele waren lekker aan het dutten, een paar kinderen zaten te spelen, enzovoort.
Wanneer het stopte met regenen en bliksemen, wandelden we snel naar de uitgang (waar mama heel hard op haar poep is gevallen, haha) en riepen we een taxi, die ons terug naar huis bracht.

Reacties

Reacties

moma

Hoi Pieter,dat waren jouw Chinese belevenissen in een notendop, want je hebt nog veel meer gedaan dan dat. Heel leuk verteld. Ik zag het allemaal zo voor me. Ik maakte me direct de bedenking dat al die inentingen die jullie voor vertrek moesten laten zetten geen formaliteit uitmaken, maar echt heel erg als afweerschild moeten dienen! Dat mama heel hard op haar poep gevallen is, daaruit meende ik toch wel wat leedvermaak te kunnen afleiden?! (Zelf heeft ze niks over verteld). Nu ben je waarschijnlijk zo ongeveer klaar om terug naar België te vertrekken. De kerstvakantie is niet ver meer af en opvang heb je hier bij de vleet! Ik wens je een goede terugreis en we zien mekaar morgenochtend in Berchem station. Pas goed op jezelf en op je spullen hé. Dikke kus XXX

Erik

Dag Pieter,
Blijkbaar is het allemaal goed meegevallen ginder in China. laat iets weten als je terug bent? Ik weet zeker dat je neefjes benieuwd zijn oml van je te horen.
Dikke kus, nonkel Erik

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!