Onsleveninshanghai.reismee.nl

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

Fotoserie 14-02-2014

Fotoserie 13-02-2013

Fotoserie 01-02-2013

Wandeling door de Joodse buurt

Op zondag moesten we vroeg uit ons bedje om de pendelbus te nemen naar het Songhong Lu zodat we met de metro naar Hongkou District, oftewel de oude Joodse wijk konden gaan. Omdat we nog iets te vroeg waren voor de wandeling hebben we aan een klein eetstalletje middenin deze arbeiderswijk enkele sateetjes gekocht. In deze wijk wonen vooral immigranten uit nabije provincies zoals Anhui en Jiangsui. Om 13 uur waren we afgesproken aan de gevangenis, het gebouw konden we jammergenoeg niet bezoeken. In het begin van de 20e eeuw zochten Russische Joden reeds een nieuwe woonst in deze buurt en vandaar dat de Europese joden tijdens de Tweede Wereldoorlog in deze wijk door de Japanners "geplaatst" werden onder druk van Nazi Duitsland. Duitsland had hen namelijk drie mogelijkheden gegeven die ze met de Joodse vluchtelingen mochten doen, ofwel de boten bombarderen, ofwel ze in het mijnenveld sturen, ofwel in een wijk zetten om dan achteraf naar de concentratiekampen te sturen. Omdat Japan eigenlijk "te druk bezig was" met de oorlog tegen China hebben ze ervoor gekozen de Joden (de sans papiers van die tijd) in deze wijk te laten wonen. Aan dee rijke Joodse families die reeds lange tijd in Shanghai woonden (zoals bvb de Sassoon familie) werd wel een financiele bijdrage gevraagd om deze inwijkelingen te onderhouden. Het kwam er eigenlijk bijna op neer dat de Joodse vluchtelingen in Shanghai veiliger zaten dan Britten en Amerikanen die wel in de gevangenissen en kampen belandden. Onze eerste stop was de Ohel Moishe synagoog waar het Joods Vluchtelingenmuseum is ondergebracht. De gids leidde ons door de Joodse wijk, waar we ook steegjes binnengingen en zelfs een huisje betraden. De omstandigheden waarin deze mensen leven is namelijk nog steeds dezelfde als 70 jaar geleden. Nadien gingen we langs de ongelooflijk mooie en rustige Xiahai tempel, waar enkel vrouwelijke monniken leven. Voor we afscheid namen van onze gids Jenny liepen we nog even langs een typisch winkelstraatje. Het was een mooie leerzame uitstap geweest en onze taxirit duurde gelukkig lang genoeg om te kunnen rusten voor het avondmaal dat we daarna hadden in het Indische restaurant in onze buurt.

Wandeling door de French Concession

Zaterdagochtend reed Wouter onder het toeziende oog van onze trouwe Cao naar het centrum van de stad, waar we eerst een verplicht bezoekje brachten aan de prachtige Jing 'An tempel. Na de zangles van Wouter gingen we dan samen een hapje eten om wat energie op te doen voor een wandeling door de Franse concessie. In het boekje van Lonely Planet had ik immers een tour gevonden die langs de Russisch Orthodoxe kerk ging waar de begrafenis van de mama van Katia in 1943 heeft plaatsgevonden. We passeerden nog enkele bekende oude gebouwen, zoals het Cathay en Lyceum Theatre en een van de woonsten van "big-eared Du". Big-eared Du was een gekende gangster, zeg maar de Al Capone van Shanghai in de jaren 20, maar dan nog straffer. Hij was de leider van de Green Gang, een maffia groepering die zich bezig hield met prostitutie, gokken en opiumhandel. Hij was bevriend met Chiang Kai-shek en steunde de Kwomintang in de nationalistische strijd (noodgedwongen samen met de Communisten olv Mao Zedong) tegen Japan, maar toch werd hij na de Japanse overgave niet gezien als een held want hij was immers zelf Shanghai ontvlucht. Na de oorlog verzuurde de relatie tussen Chiang Kai-shek en de grootorige schurk en belandden zijn familieleden zelfs in de gevangenis in een anti-corruptie campagne onder leiding van de zoon van Chaing Kai-shek, namelijk Chiang Ching-kuo. Enfin deze interessante geschiedenis wilde ik jullie niet onthouden.. Na onze wandeling keerden we huiswaarts en genoten nog van een snel maal want die avond gingen we nog naar een voorstelling kijken in de Amerikaanse school.

Uitstapke met het werk: Huangshan "Yellow Mountains"

Hangzhou

Een zondagmiddagje in de buurt...

De afgelopen dertig dagen in foto's...

Bezoekje aan Silk Factory

O wat steekt er in die doos...?

slachthuis 1933

Brenda en Sandra, 2 ervaren expatmama's die ik op school leerde kennen, nemen me regelmatig mee op pad om zo Shanghai te leren kennen. Onze eerste uitstap ging naar 1933, een art deco slachthuis, gebouwd in de jaren dertig. Er waren drie zulke "moderne" slachthuizen in die tijd, nl in Shanghai, Londen en Parijs. Dit gebouw is het enige dat nog overeind is gebleven. Het is in 2008 terug opgefrist door ene zekere Paul Liu. Over het gebouw zelf hebben we helaas tot op heden weinig of geen informatie terug gevonden... Het gebouw is enorm imposant en zeer speciaal.

Brunch in Radisson en bezoekje aan insectenmarkt

Zondag was de laatste dag in Shanghai van grote broer Pieter. Daarom een afscheidsbrunch in het draaiende restaurant op de 47e verdieping van het Radisson Hotel. Jammergenoeg was het niet zo'n mooi weer maar toch hadden we een geweldig uitzicht. Plots werd het heel donker en begon het te gieten van jewelste. Na een lekker maal gingen we dan nog even langs de insecten- en kleine dierenmarkt. Een wirwar van kleine gangetjes vol met kooitjes met vogeltjes, zelfs eekhoorntjes. Ook een enorm aanbod aan krekels. Die worden blijkbaar verkocht om dan later te laten vechten tegen elkaar. De beestjes worden in kleine potjes opgesloten waardoor ze volledig opgedraaid zijn. Heel speciale sfeer wel maar zeker en vast een must see. Na dit bezoek nog even langs een brocantmarktje waar je allerlei snuisterijen kan kopen uit de tijd van Mao. Daarna vol indrukken terug huiswaarts met de metro.

Bezoek aan Museum en Zoo

Terwijl de meisjes op school waren en Wouter was gaan werken hebben Pieter en ik enkele toeristische verplichtingen vervuld, zo hebben we een aantal musea bezocht, op verkenning geweest in de metro en natuurlijk ook een kijkje in de de Shanghai Zoo genomen.

Bezoekje Oliental Pea'l Towel... voor zij die geen hoogtevlees hebben

Een waterstadje: Qibao

Avondje stappen

Keukendingen

Een dagje stappen enzo...

De kinderen hun eerste kennismaking met Shanghai City

Op zaterdag gingen we met zijn allen naar de stad, terwijl Wouter zangles ging volgen ging ik met de kinderen een wandelingetje maken, na onze lunch zouden we dan tot aan de tempel stappen. Maar dat was buiten de warmte gerekend, het was echt te warm. Dus hebben we het beperkt gehouden tot een toer in de wijde omgeving van de muziekschool, daar zou onze trouwe Mr Cao ons immers komen halen om 5 uur.

Carrefour

Op weg naar Australie of neen China was het

Famillie Klepkens est arrive!!

Een balletje tikken... Een bolletje knotsen...

Een balletje slaan...

Haikui Typhoon: "TEUT ! TEUT ! TEUT ! RED ALEURT !!"

Jamsession on the roof!

Steve Bailey in concert... niet te schatten!

Een zondagje Shanghai...

Een concertje in Waldorff van mijn zanglerares...

Mijn vingers jeuken en ik moet verschrikkelijk dringend...

Nieuw chinees woord: " Kling Ling Bong"

Man, man, man, ik ben hier gewoon een echte...

Gettin' high on the "Botlle Opener"!

Wandelingetje door het Century Park

Nachtwandelingetje aan de Bund...

Het moest er eens van komen...De was!

Coverband in cafΓ©

Groetjes uit BelgiΓ« met Skype!

Wandelingetje door de French Concession

Het appartement

Kaboutel Plop in Shanghai!

Vlucht naar Shanghai via Qatar

bezoek aan tempel en shopping of tenminste poging tot

school

huizenjacht

raad maar voor welke we gekozen hebben