Onsleveninshanghai.reismee.nl

Wandeling door de Joodse buurt

Op zondag moesten we vroeg uit ons bedje om de pendelbus te nemen naar het Songhong Lu zodat we met de metro naar Hongkou District, oftewel de oude Joodse wijk konden gaan. Omdat we nog iets te vroeg waren voor de wandeling hebben we aan een klein eetstalletje middenin deze arbeiderswijk enkele sateetjes gekocht. In deze wijk wonen vooral immigranten uit nabije provincies zoals Anhui en Jiangsui. Om 13 uur waren we afgesproken aan de gevangenis, het gebouw konden we jammergenoeg niet bezoeken. In het begin van de 20e eeuw zochten Russische Joden reeds een nieuwe woonst in deze buurt en vandaar dat de Europese joden tijdens de Tweede Wereldoorlog in deze wijk door de Japanners "geplaatst" werden onder druk van Nazi Duitsland. Duitsland had hen namelijk drie mogelijkheden gegeven die ze met de Joodse vluchtelingen mochten doen, ofwel de boten bombarderen, ofwel ze in het mijnenveld sturen, ofwel in een wijk zetten om dan achteraf naar de concentratiekampen te sturen. Omdat Japan eigenlijk "te druk bezig was" met de oorlog tegen China hebben ze ervoor gekozen de Joden (de sans papiers van die tijd) in deze wijk te laten wonen. Aan dee rijke Joodse families die reeds lange tijd in Shanghai woonden (zoals bvb de Sassoon familie) werd wel een financiele bijdrage gevraagd om deze inwijkelingen te onderhouden. Het kwam er eigenlijk bijna op neer dat de Joodse vluchtelingen in Shanghai veiliger zaten dan Britten en Amerikanen die wel in de gevangenissen en kampen belandden. Onze eerste stop was de Ohel Moishe synagoog waar het Joods Vluchtelingenmuseum is ondergebracht. De gids leidde ons door de Joodse wijk, waar we ook steegjes binnengingen en zelfs een huisje betraden. De omstandigheden waarin deze mensen leven is namelijk nog steeds dezelfde als 70 jaar geleden. Nadien gingen we langs de ongelooflijk mooie en rustige Xiahai tempel, waar enkel vrouwelijke monniken leven. Voor we afscheid namen van onze gids Jenny liepen we nog even langs een typisch winkelstraatje. Het was een mooie leerzame uitstap geweest en onze taxirit duurde gelukkig lang genoeg om te kunnen rusten voor het avondmaal dat we daarna hadden in het Indische restaurant in onze buurt.